Jag längtar…

…efter ERA FRÅGOR!!!! kära 5-20 läsare där ute!!

fråga mig fråga mig fråga mig massa korkat o bra. Tex: kallas allt för ”opera” som man sjunger med den där gälla gapiga tonbildningen? eller: varför är en biljett på operan så dyr?? eller kanske: Varför staplar operasångarna runt så där med stora gester hela tiden. Våga fråga: Vad är en ”byxroll”? Fråga det!!

Baci! mli

Det här inlägget postades i Hej Opera och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

28 svar på Jag längtar…

  1. Joakim Lind skriver:

    Tillåter mig att gå så långt ner i registret jag bara kan (hört på stan 🙂 så du får något att bita i:
    Schablonbilden av en operasångare (säger man över huvud taget operasångerska?) är att han/hon är ganska yvig i sina gester, talar forcerat, går något spänd och överrakt i ryggen, och föraktar simpel kultur som revyér, operetter och musikaler och annat tjafs. Bär lång halsdok som med fördel skyddar stämbanden när temperaturen sjunker under fem grader eller när hon vistas bland vanligt folk. Finns det någon sanning? Finns det fördomar hos ensemblen? Om så ja, varför? Blir operan bättre av divalater?

  2. Anna P skriver:

    Bra fråga Joakim!

    Jag undrar då som La Sigelius uppmanar: Vad är en byxroll?

  3. Anna P skriver:

    Undrar oxå vad Baci betyder.

  4. MLI skriver:

    hurra haha!! vilka BRA frågor ni ställer skåningar! (er kan man lita på)

    Hr Lind undrar angående operasångarens (ja man säger operasångerska; kalla mig operasångerska.) kroppshållning. Schablonbilden är helt sann! Operasångaren är förhoppningsvis inte spänd, för denne har via alla sina ca 1000 sånglektioner lärt sig korrekt kroppshållning, rak rygg, lång öppen nacke och höjd bröstkorg. Stabilitet i bäckenbotten. Fötterna förankrade i marken. Effekten blir en stark o stadig röst med mycket rymd och djup klangbotten. Rösten har mognat o slipats fram och blir så att säga: skolad. Mycket provocerande för de svenskar som lider av en kraftig jantelag. men i Italien älskar man sådant tal och dylikt beteende!
    Sjal:ja! Tenorer brukar ha en sk tenorsjal. Vanligtvis en stilig vikt som en liten kravatt i halsmynningen. Andra sångare gillar halsdukar stickat, virkat, virat. Det håller oss varma om vårt instrument, ja hela röstapparaten. (larynx) Axlarna mår ju också bra av lite värme.
    Det är av YTTERSTA vikt att sångaren har avspänd nacke och axlar.
    Därför gillar vi massage, akupunktur, naprapater, chiropraktorer o andra kotknäckare. Har vi pengar springer vi på detta i tid och otid. (ibland kan ett helt gage för ett gigg gå oavkortat till sånglektioner, naprapat och en övningstimme med pianist… för att man ska klara av själva gigget =/ )

    men förakt för revy?! operett?!?!? nej det har jag inte märkt… (jag själv har svårt för traditionellt gestaltad operett) men jag vet att musikaler snörps det lite åt… (jag älskar musikal!)
    Divalater är ibland nödvändigt. Kan kallas integritet. Men man ska aldrig va otrevlig! Schablonmässigt kan tenorer ha en tendens att komma för sent till repetitionen. (tenorerna har inte lika stor konkurrens sinsemellan, de växer inte på trän och därför behandlar man dem i bland med silkesvantar. Sopraner däremot kan man gödsla med. Sopraner kommer i tid och kan all sin musik utantill första repetitionsdagen!)

    AnnaP! du undrar minsann va en BYXROLL är!! så bra fråga.
    Det kallar man en pojk-roll spelad av en kvinna. Tex Cherubino i Figaros bröllop eller Octavian i Rosenkavaljeren.

    Baci! (uttalas ungefär:batji) slänger man ur sig i operavärlden när man tar farväl av varandra.
    Det betyder: Kyssar!! Finns ju också en god Italiensk chokladpralin inslagen i staniolblått omslag som kallas så. Gott till en stark kaffe.

    • per hejll skriver:

      fan vad du kan! far.

    • Niclas skriver:

      Det här svaret tyckte jag var så himla bra. Kan man få det utvecklat och illustrerat som ett alldeles eget blogginlägg? Som en paus i musiken och en smygtitt bakom kulisserna.

    • Mia skriver:

      Emelie! I love you. Särskilt gillar jag avsnittet om hur gagen går till olika behandlingar och lektioner. Faktum är (i alla fall gäller detta en person jag känner till) att man nästan alltid går back per gig, i alla fall någon gång per år, därför att man måste köpa en ny konsertklänning också som kostar tusentals pix.

      • MLI skriver:

        Mia darling du påpekar nått ytterst viktigt som jag förträngt… detta med konsertklänning. För man måste ju ha en passande konsertklänning för sammanhanget.
        Och nu börjar även Vintage blir lite dyrt…

        Jag tror jag känner personen du syftar på. och kan säga att vi e fler! Du, …förlåt… denne person behöver inte känna sig ensam i sin shopping-skam.

  5. Anna P skriver:

    Baci Bella!!!

  6. Joakim skriver:

    Vilken hjältinna du är Mli. I några stycken göra mig mer hemmastadd på operan. Jag som knappt vågat knacka på dörren. (läs: inte känt mig hemma) Vad ska jag ha på mig? Svart polo? Jeans går väl inte?

  7. MLI skriver:

    Tack fina trogna läsare! Vi ska verkligen smyga in bakom kulisserna. Som Niclaus säger är det skönt med paus o glutt bakom draperi. Som Giacomo påtalar måste vi tala om dresscodes!!! mkt viktigt!!!! det blir egna inlägg inom en snar framtid.

    (Tänker att jag ska översätta alla kommeterares namn till operanamn.)

    Baci!/mli

    Ps Giacomo… Jeans går bra!! i sverige. ej i Milano.

  8. Gösta skriver:

    En alldeles förtjusande sida, Emelie! Ska kika/lyssna in både då och då. Nu undrar jag två ting: Vad ska du, som sagt, med skrivkurs till? Vad får undertecknad kommenterare för operanamn?
    Och hjärtligt tack för senast!

    • MLI skriver:

      Ciao Don Gustavo!

      (Gösta från Gustav osv…. vet dock ej om det finns nån roll i operalitteraturen med detta namn! Kanske man bör skriva en ny opera med titeln Don Gustavo!)

      Käre Don Gustavo tack för senast. Skrivarkurs är bra för inspirationen o modet känner jag. Du e ju proffs! Vi ses på Hej Opera. Hälsa Sköna Helena.

      • Karin skriver:

        Jo visst finns Gustavo! Vi gjorde Gustavo III på Göteborgsoperan för kanske tio år sedan. Verdis Maskeradbal i en tidig ocensurerad version om mordet på Gustav den tredje. Eller Gustavo III då. Ankarström hette Anckastrom för övrigt.

        • MLI skriver:

          hahá! Bra Karin! Tack för info om detta!!

          (jaha kära övriga läsare. Nu kan vi märka att en ”Karin” från Göteborgsoperan smugit sig in på vår sida för ovana operatungor… kan hon va repetitör där? Hur har hon fått nys om vår hemliga sida för ickeoperaarbetande människor??)

          • Karin skriver:

            Jojo, hon är minsann repetitör där. Kanske fick hon nys om detta för att hon har näsa för operabloggar och känner på lukten när något nytt dykt upp på nätet. Kanske var det så, eller så hintade mli’s make lite diskret på facebook. Kanske.

        • Gösta skriver:

          Å, tack vad spännande att få vara kung, om än en hädangången sådan. Men jag väntar förstås också med spänning på det nyskrivna verket Don Gustavo! Utspelar sig lite i siciliansk maffiamiljö, måhända?! Under tiden började jag vid bokmässan så smått tipsa om bloggen i översättarkretsar, MLI — och jag har förstås lovat kollegerna att alla som dyker upp på parkett med kommentarer och frågor får ett namn ur operavärlden …

          Ha det bra!
          (Don) Gustavo

          • MLI skriver:

            Oh Don Gustaaaaavo!!!!!
            Jag kan redan se dig med väsande struphuvud sjunga ”cigarrarian” med kisande blick o hästhuve under armen!!

            Måste kanske genast börja fila på librettot.

          • Don Gustavo skriver:

            Verkar som den rackarns Bellini redan för flera hundra år sen försökte kapa åt sig vår sicilianska maffiamiljö i sin ”Il Pirata” . Men som Wikipedia mycket riktigt konstaterar blev verket mindre lyckat:

            ”Il pirata ebbe inizialmente grande fama … negli ultimi anni ’50 Maria Callas interpretò il ruolo di Imogene a Milano, New York e Amsterdam … L’azione si svolge in Sicilia … organizza una squadra di pirati … ”Oh sole, ti vela di tenebre oscure!” … Bellini, dopo la prima, Goffredo — basso; Gualtiero — tenore”

            Snabböversättning: en plusfemtioårig Callas tvingades sjunga verkets omogna prettoroll (interpretò il ruolo di Imogene) både här och där. På Sicilien svalde (svolge) de visserligen operan med hull och hår, men det var för att ingen vågade annat när det underliga djuret piratskvadern (squadra di pirati) organiserade sig fram, varvid några solar velade omkring (di vela) i mörkret. Bellini var av allt att döma förstklassigt dopad (Bellini, dopo la prima,) när han skrev verket — (men figuren Don Gustavo lyckades han trots det inte uppfinna; översättarens anmärkning). Nån berömd pirat Ebbe figurerar uppenbarligen initialt (Il pirata ebbe inizialmente grande fama), och maffiabossen (basso) verkar ha hetat nåt så ridicolo som Goffredo, och så fanns där en Gualtiero med halstabletter (tenore) … Låter inget vidare.

            Nej, då hoppas man ju mycket mycket mer på ditt libretto och på en väl inrökt cigarraria med det hårdkokta hästhuvudet därtill.

            Buona notte
            Don G

  9. MLI skriver:

    jaja. hm…maken skvallrar på Fb alltså…
    ( kolla in hans stickblogg förresten! http://stickarn.blogspot.com/ )

    men du Karin från GbgOperan då kan ju du bli min sidekick då o då kanske?? Komma med anekdoter direkt från repsalen. Vet ju att du och vissa regiassistenter för journaler över allt kul o befängt som sägs där.

    • Karin skriver:

      Det vore mig en stor ära att få bli din side-kick. Citat-pennan glöder för närvarande, då vi den här veckan jobbar med en dirigent som levererar one-liners stup i kvarten. Som den här: ”Here you have to forget about Lamborghini and Porsche. This is Fiat.” Sagt till sopranen som tog i för mycket.

      • MLI skriver:

        sicken inspiration va!?!? så ska jag tänka när jag drar mina skalor i morn. ”som en fiat”… wow.

        Vi på Hej Opera ser verkligen fram emot fler goa Gbg-OperaCitat från dig Karin!! (Jag trodde det bara var regissör Radok som drog bilparalleller!)

        • Karin skriver:

          Vi trodde också att det bara var regissör Radok som drog bil-paralleller, men han visade sig ha en frände i maestro Badea.

          • MLI skriver:

            Blev själv jämförd med en Mercedes en gång av en kompositör minns jag nu när vi har ämnet på tapeten. (han tyckte nog min röst va lite trög o osmidig… inte som en Fiat)

  10. M skriver:

    inne i mitt huvud sprider sig ett gigantiskt leende.utan att jag rör läpparna.fattar ni.ett jagsitterframfördatornleende!looooove denna dialog!och denna blogg!uj vad jag lär mig!

    fråga:är operasångare forcerade?föds de sådana?eller blir de sådana?eller är det en missuppfattning?eller ska de flytta till länder med högre varvtal?!:))))

    • MLI skriver:

      Miss M… det är tunga frågor du ställer.
      FINNS DET EN PSYKOLOG/BETEENDEVETARE BLAND LÄSARNA??

      det finns bokstavskombinationer.
      kan hända att dessa dras till varandra o brister ut i sång.
      men jag vet inte.

      strängteori??
      dna?
      osedda barn?

      Vad tror ni andra?

      baci Miss M, amica mia piu bella del’stockholmo.

Lämna ett svar till MLI Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *