Hej Stengäst.

Vi måste tala om Don Giovanni i Hej Opera.

Man skulle kunna berätta en massa om underbarnet och människan Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) som under sina 35 år hann komponera 22 sceniska verk, för att inte tala om alla andra ca 600 verk; symfonier, pianokonserter, körverk, kyrkomusik, kammarmusik mm mm han hann spotta ur sig.  Men ni får googla eller skaffa er en bra biografi i väntan på att mer info om mannen slängs ut på HO med tiden. (HO = Hej Opera)

Ni kanske ändå redan skaffat er en romantisk förskönad dramatiserad bild av den skrattande pruttande perukmannen när ni sett Milos Formans ”Amadeus” från 1984 och vill helst ej slå hål på den fina bubblan…

Jamen då går vi rakt på en av de bästa operor som finns: Don Giovanni! (Don Juan på svenska) Det finns ingen återvändo. Detta är viktigt adepter!!

”Att iscensätta Wolfgang Amadeus Mozarts operor är att iscensätta livet självt. Hans verk rymmer de djupaste sanningarna om oss människor -med djupdykningar in i själens dunklaste gömmor. Långt innan psykologi var vetenskap kände Mozart till dess lagar. Hans människokunskap är häpnadsväckande. Den är helt enkelt modern. Han vägrar göra sina scengestalter till karikatyrer eller endimensionella typer. Han visar dem splittrade, ömtåliga och sårbara. De är av kött o blod -lika levande för oss idag som för 200 år sen.” Ur boken ”Opera Regi” av Göran Järvefelt

Med Don Giovanni gör Mozart något banbrytande. Han blandar Opera seria (allvarlig opera) med Opera buffa (komisk opera). Kanske är det så att Lorenzo da Ponte skrev librettot som en komedi från början, men att Mozart såg på historien väldigt seriöst. Och resultatet blev därefter. Helt genialiskt!

Handlingen är enkel. Och ganska bra för att vara opera. 😉

Mkt kortft handl:

Don Giovanni förför alla kvinnor i sin väg. Han råkar döda Donna Annas pappa i ett handgemäng efter en förförelse/våldtäktsakt…. (här kan man tolka hur man vill!) Pappan återvänder som spöke (stengästen) för att hämnas och drar Don Giovanni ner i helvetet. Alla män o kvinnor i handlingen är Don eller Donnor förutom Leporello (DonGs betjänt) och  det blivande brudparet Masetto&Zerlina som har ett mer bondskt ursprung.

Allt utspelar sig i spanska Sevilla. (Verkar va en bra stad att förlägga operor i! Barberaren i Sevilla, Figaros Bröllop, Carmen mm)

Har vi nämnt den fantastiska Ouvertyren?!

Ouvertyr…? Kommer av franskans ouverture, dvs öppning. Overtyren ÖPPNAR alltså hela operan! Redan här anar man att allt kommer barka åt helvetet. Man skönjer ljusglimtar men snart tornar moln upp sig. När stengästen (Donna Annas spökpappa) klampar in i slutet av 2a akten känner man igen temat från Ouvertyren. Mycket mäktigt!

Idag onsdag får ni själva Ouvertyren, sedan en förförelsearia under fönstret med Don G himself och sist Stengästens aria i slutet av operan (Insprängt i arian kan man höra räddhågsna kommentarer från Don G och Leporello! Det slutar illa för Don G kan man förstå). Ni kan ju förslagsvis vandra runt på en vacker kyrkogård o lyssna på detta för att riktigt komma i stämning.

Detta är en inspelning från Drottningholm 2001 med Håkan Hagegård i titelrollen. Dirigerar gör Arnold Östman. Hela operan klingar en halvton ner eftersom Drottningholmsteaterns orkester spelar på T I D S T R O G N A  instrument.

ouvertyr

The Drottningholm Court Theatre Orchestra – Mozart: Don Giovanni, ossia Il dissoluto punito, K.527 – Overture

förföra

Arnold Östman – Mozart: Don Giovanni, ossia Il dissoluto punito, K.527 – Prague Version 1787 – Act 2 – ”Deh! vieni alla finestra”

stengästen gör entré bland gravstenar

Kristinn Sigmundsson – Mozart: Don Giovanni, ossia Il dissoluto punito, K.527 – Prague Version 1787 – Act 2 – ”Don Giovanni, a cenar teco m’invitasti”

Det här inlägget postades i Hej Opera och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *