Underskön klagan

Nu har Hr Lind återigen ställ en intressant fråga som gör att jag måste svara med ett nytt inlägg. Ungefär: Finns det olika kulturella teman i handlingen i de olika tidsepokerna 1500-2000?

Man kan på lättfattligt HejOpera-vis säga att det vi kallar Opera ”uppfanns” i Italien och spred sig sedan till de rika hoven i Frankrike England Tyskland Österrike. Varje land hade sina kompositörer och sina förutsättningar. Den franske kung Ludvig XIV var mycket förtjust i balett och därför finns det mycket balettmusik insprängd i en fransk opera till skillnad från en Italiensk.

Under barocken handlar operorna mycket om grekiska o romerska gudars och hjältars förehavanden. Eller kejsare. Kanske lättare att identifiera sig för ett uppblåst kungaego?

Lite senare i operahistorien kliver berättelserna ner till förvecklingar bland grevar o grevinnor. Och till slut folket. Bohemer. Fattiga o utstötta. Sälja sin själ till djävulen och horribla människoexperiment. Men det kommer vi till senare. Jag tror vi e kvar i barockens värld några dar till.

Idag får ni Didos klagan
ur Purcells opera
Dido & Aeneas.


Dido var grundare o drottning av Kartago. Hon förälskar sig djupt i Aenas (son till Afrodite så man kan förstå henne…)som förlist med sitt skepp utanför Kartagos kust. Dido lyckas hålla kvar honom hos sig ett tag, men snart måste han ge sig i väg o grunda romariket. (och som vi alla vet byggdes ju Rom inte på en dag, så man kan ana att han va mycket ivrig och fokuserad att komma igång med sina viktigheter. Ingen e gladare än jag. Italien finns! Och även Didos ljuva klagan)

Purcell skev operan ursprungligen för flickskolan Josias Priest’s girl’ school där den uppfördes 1688 (vem som sjöng barytonrollen Aeneas kan man ju bara fantisera om! Var det en snygg lärare? En inhyrd sångare från London??? osv osv!) och därför har jag valt en version där Dido sjungs med en rak nästan naiv röst men oerhört skickligt. Jag blir helt betagen av denna variant eftersom jag hört många versioner med stora mezzosopranröster. Också de otroligt vackra på sitt sätt. Man får välja version efter humör och väder!!

Läxa till nästa vecka blir att lyssna på hela denna opera! Den är inte så lång. Om man vill kan man skriva ut librettot från länken här nedan o hänga med i handlingen. Operan sjungs på engelska så det ska nog inte va så svårt.

Dido & Aeneas libretto:

http://www.opera-guide.ch/libretto.php?id=294&uilang=de&lang=en

Först recitativ:

Thy hand, Belinda. Sedan Aria: When I am laid in earth även kallad Didos klagan i folkmun.

Teodor Currentzis – Dido & Aeneas, Act III: Thy hand, Belinda

Teodor Currentzis – Dido & Aeneas, Act III: Dido’s Lament

Hela operan: lägg märke till skillnaden mellan recitativ och aria!

Teodor Currentzis – Henry Purcell: Dido & Aeneas

Dela lite opera med någon:
  • Facebook
  • Twitter
  • Posterous
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • Google Buzz
  • RSS
  • email
This entry was posted in Hej Opera and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Underskön klagan

  1. Joakim says:

    Dido's Lament. Vackert så man blir tårögd. Jag börjar tänka på Hildegard von Bingen. Hela operan får jag lyssna på i helgen.

    Nå i alla fall.. du skriver
    "Lite senare i operahistorien kliver berättelserna ner till förvecklingar bland grevar o grevinnor. Och till slut folket. Bohemer. Fattiga o utstötta. Sälja sin själ till djävulen och horribla människoexperiment. Men det kommer vi till senare"!? Det kalla jag cliff-hanger. En något frustrerande dramaturgi.
    Jag vill ha det nu! Berätta. 🙂

    Jag lyssnade på delar av Monteverdi: Teatro d'amore på väg till jobbet imorse. Fantastisk opera. Jag blir glad. Kuriosa: Jag åkte Emelie-båten från Sjöstan till Nybroviken. Båten har ett trådlöst nätverk – och då dök det här meddelandet upp:
    http://www.flickr.com/photos/joakimlind/4953705774/

  2. mli says:

    haha tålamod! det blir omöjligt att hårdra utvecklingen. men du kommer märka, du kommer märka, du kommer märka.
    Jocke och alla andra! Lyssna också på fantastiske Ane Bruns version av Didos lament: http://open.spotify.com/track/4qhb0osAGG2TVT5g33QhtF

    jassåminsan de va en båt som hette Emelie! såg på fejan att du checkat in hos Emelie på Nybrokajen o trodde du hade en annan emelie-vän med flott adress. Kanske en stockholmsupplaga av mig! Ja e lite lik en båt. en galjonsfigur i det stormande operahavet!!!

    nä nu måste jag göra fredagens flärdfulla musikval. återkommer.

  3. mli says:

    ojoj Jocke! skivan Teatro d'amore är en blandning av allt möjligt Monteverdi. Ingen egen opera. så kan skivor va. lite best of. Men härligt att du gillar'n! Den e ju tip top elit enligt mig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *